Mattisenlahden koulu

Mattisenlahden koulun

järjestyssäännöt

Päivittäinen työskentely

1. Koulumatkalla noudatetaan liikennesääntöjä ja hyviä tapoja.
  2. Polkupyörät ja potkurit sekä liikuntavälineet jätän niille varatuille paikoille. Koulupäivän aikana en tarpeettomasti koske näihin välineisiin.
  3. Polkupyörällä saan tulla kouluun kolmannelta luokalta lähtien. Pyöräillessä käytän kypärää. Jos opettaja huomaa minun tulevan kouluun ilman kypärää, kävelen kotiin. Pyörän saan kun tuon kypärän kouluun.
  4. Tulen aamulla sisälle vasta kellon soitua. Repun voin tuoda naulakkoon ennen.
  5. Kävelen rauhallisesti, mutta viivyttelemättä sinne, minne olen menossa. Käytävillä en juokse enkä melua, etten häiritse toisten työskentelyä.
  6. Tunnin alussa pysyttelen luokassa omalla paikallani.
  7. Tunnin aikana työskentelen ahkerasti antaen työrauhan toisille oppilaille ja opettajalle. Opettelen kuuntelemaan, mitä muut sanovat.
  8. Tunnin lopussa tarkistan, että työtilani on siisti ja tavarat paikoillaan.
  9. En koske luvatta opetusvälineisiin (esim. nauhurit, soittimet, diaheittimet, piirtoheittimet, ompelukoneet, liikuntavälineet yms.) Koulumme yhteistä omaisuutta (tilat, välineet, kirjat ja tarvikkeet) käytän huolellisesti ja turmelematta. Olen velvollinen korvaamaan tahallisen vahingon.
  10. Ruokailussa odotan vuoroani rauhallisesti ja vältän tarpeetonta puhumista. Pyrin kauniisiin ruokatapoihin, opettelen syömään kaikkea.
  11. Välitunnille menen viivyttelemättä, en poistu välituntialueelta, leikin vain luvallisia leikkejä ja pyrin ottamaan kaikki mukaan. Tottelen valvovaa opettajaa.
  12. Koulupäivän päätyttyä lähden kotiin turhaan viivyttelemättä, muistan ottaa tarpeelliset välineet mukaan.

Muita sääntöjä

1. Kouluun en tuo tarpeettomasti rahaa, karkkia enkä koulua häiritseviä tavaroita. Purukumia syön vain ruokavälitunnilla.
  2. Muistan, että pulpetti, vaatteet ja laukku ovat ystäväni yksityisomaisuutta, niihin en ilman lupaa koske.
  3. Tupakanpoltto on ehdottomasti kielletty.
  4. Jos olen poissa koulusta, huoltajani ilmoittaa poissaoloni syyn joko puhelimitse tai kirjallisesti mahdollisimman pian (viimeistään kolmen päivän kuluessa).
  5. Tapaturman sattuessa ilmoitan siitä viipymättä lähimmälle aikuiselle.
  6. Järjestäjänä pidän huolen luokan siisteydestä, järjestyksestä sekä puhdistan taulun. Välitunnin jälkeen tarkistan, että luokkani naulakko kenkineen on järjestyksessä.
  7. Koulualueelle en tule koulupäivän päätyttyä tarpeettomasti.
  8. En kiusaa koulukavereitani koulussa enkä koulumatkalla. Käyttäydyn ystävällisesti ja kohteliaasti kaikkia kohtaan.

Kaikkien näiden järjestyssääntöjen lisäksi noudatan muita opettajien ja muun henkilökunnan antamia ohjeita.

Koulun järjestyssäännöt koskevat myös kotimatkoja ja koulun tiloissa tapahtuvaa vapaa-ajan kerho- ja harrastustoimintaa.

Koti ] Historiikki ] Henkilökunta ] Oppilaat ] Tiedote ] Sijainti kartalla ] Vanh.neuvosto ] [ Järjestyssäännöt ] Linkki vinkit ] Työjärjestys ]