Linkit:
In English:
Ristin koulun järjestyssäännöt

Koulussamme noudatetaan hyviä ja kohteliaita käytöstapoja. Kiitos, ole hyvä ja anteeksi kuuluvat päivittäiseen sanavarastoomme. Koulumme on viihtyisä paikka toimia niin lapsille kuin aikuisillekin.

• Säännöt on laadittu kaikkien koulutyön sujumisen vuoksi.
  • Kiusaamien kaikissa muodoissa on kielletty. Jos näet toista oppilasta kiusattavan, on sinulla velvollisuus ilmoittaa siitä välittömästi opettajalle.
  • Kaikenlainen toisen omaisuuden tahallinen turmeleminen tai ottaminen ilman lupaa on kielletty.
    Jos oppilas tahallaan turmelee toisen omaisuutta, koskien myös asusteet, on hän korvausvelvollinen siitä mitä turmelee tai rikkoo tahallaan.
  • Koulussa ei kiroilla eikä nimitellä toisia vaan ollaan reiluja kaikkia koulutovereita kohtaan.
  • Kaikkien edellytetään kunnioittavan työrauhaa.
  • Kaikkien huumaavien tai päihdyttävien aineiden (tupakka, alkoholi, huumeet, ym.) käyttö ja hallussapito koulussamme on kielletty kaikilta koulun alueella olevilta henkilöiltä (Lakipykälät!).
  • Kouluaikaa ovat oppitunnit, välitunnit, koulumatkat sekä koulun ulkopuolelle tehtävät retket, opintokäynnit, yökoulut sekä leirikoulut. Näissä tapahtumissa ovat aina voimassa koulun järjestyssäännöt.
  • Oppitunneilla ei saa häiritä opetusta eikä luokkatovereiden työskentelyä.
  • Opettajan ohjeita on noudatettava sekä opetusta seurattava tarkkaavaisesti.
  • Koulutehtävät jokainen oppilas tekee huolellisesti. Tekemättä jääneet kotitehtävät tehdään koulussa tai muuten opettajan kanssa sovitulla tavalla. Toistuvista kotitehtävien unohtamisista opettajan pitää ilmoittaa kotiin.
  • Kouluruokailussa noudatetaan hyviä ruokailutapoja sekä ruokarauhaa.
  • Luokkatovereiden ruokarauhaa ei häiritä sopimattomilla ruokapuheilla.
  • Ruokailussa maistetaan kaikkea tarjoilla olevaa ruokaa ellei siihen ole järkevää estettä.
  • Ruokailutapahtuma aloitetaan ruokarukouksella.
  • Oppilaat viettävät välitunnit ulkona. Huomioi aamulla riittävä pukeutuminen sään mukaan.
  • Välituntialueena toimii koulun etupiha, jossa oppilaat ovat välituntivalvojan nähtävissä.
  • Välitunneilla ei saa heitellä kiviä, kiivetä tikkaille, katoille tai puihin eikä roikkua jalkapallomaalissa.
  • Lumipallojen heittely on luvallista vain siihen varatulla alueella välituntivalvojan luvalla (0-2 luokkalaisille on varattu oma alue).
  • Polkupyörillä ajaminen välitunnin aikana piha-alueella on kielletty.
  • Jos välitunnilla sattuu tapaturma tai vahinko, siitä on ilmoitettava välittömästi välituntivalvojalle.
  • Pallon potkiminen koulun ulkoseiniin on kielletty.
  • Koulumatkat tehdään turvallisinta reittiä liikennesääntöjä noudattaen.
  • Kypärän käyttö pyöräillessä on suotavaa.
  • Koulun pyöräretkellä on oppilaiden käytettävä kypärää.
  • Polkupyörää käyttävät vievät pyörät välittömästi niille kuuluville paikoille kouluun tultuaan.
  • Telineissä olevien polkupyörien luona oleminen välituntien aikana on kielletty.
  • Koulupäivän päätyttyä on koulun pihasta poistuttava välittömästi.
  • Koulun järjestyssäännöt pätevät myös koulumatkoilla.
  • Taksissa tulee käyttää turvavyötä ja käyttäytyä moitteettomasti.
  • Koulun aluetta on koulun tontti siihen kuuluvine rakennuksineen.
  • Kaikenlainen asiaton oleskelu koulun tiloissa ja alueella on kielletty.
  • Kaikkia koulun välineitä ja tarvikkeita (mukaan lukien opetusvälineet) on käytettävä huolellisesti ja oikein.
  • Jos niitä rikotaan tai turmellaan tahallisesti on oppilaan korvattava aiheuttamansa vahingot.
  • Koulun sisätiloissa on juokseminen sallittua vain liikuntasalissa.
  • Kaikista poissaoloista on ilmoitettava omalle opettajalle ensimmäisen poissaolopäivän aamuna.
  • Muun kuin sairastumisen vuoksi voi luvan poissaololle antaa oma opettaja, jos on kyseessä 1-2 päivän poissaolo.
  • Jos kyseessä on 3 päivää tai sitä pidempi poissaolo, on lupa saatava koulunjohtajalta.
  • Koulussa pyritään pukeutumaan asiallisesti sään mukaan sekä hyviä tapoja noudattaen.
  • Sään viiletessä koulussa julistetaan talvipäähinepakko, jota kaikkien on noudatettava.
  • Ketään ei saa pilkata eikä kiusata ulkomuotoon tai ulkoasuun (vaatetus) liittyvistä seikoista.
  • Liikunta- ja teknisentyöntunneille pukeudutaan opettajan antamien ohjeiden mukaisesti.
  • Oppilailla voi olla mukanaan koulussa kännyköitä, mutta niitä ei saa pitää avoinna oppituntien aikana.
  • Koulu ei ole vastuussa oppilaiden kännyköistä.
  • Jos oppilas rikkoo järjestyssääntöjä tai käyttäytyy muuten häiritsevästi, opettajan on keskusteltava asiasta oppilaan kanssa ja otettava tarvittaessa yhteys oppilaan kotiin. Muita tapoja ojentaa oppilasta ovat mm. seuraavat keinot:

1. Opettaja voi poistaa häiritsevän oppilaan luokasta lopputunniksi
2. Opettaja voi määrätä jälki-istunnon (max. 2 tuntia), josta ilmoitettava kotiin
3. Koulunjohtaja voi antaa kirjallisen varoituksen
4. Oppilas voidaan erottaa koulusta enintään kolmeksi kuukaudeksi

HUOM!

• Jos oppilas syyllistyy koulussa rikkomukseen, joka kuuluu yleisen rikoslain piiriin, koulu ei rankaise oppilasta, vaan asia siirretään poliisiviranomaisten käsiteltäväksi, joka huolehtii rankaisutoimenpiteistä oppilasta kohtaan.

Nämä järjestyssäännöt koskevat myös koulun ilta- ja viikonloppukäyttöä.
Järjestyssäännöt jaetaan koteihin sekä ilta- ja viikonloppukäytöstä vastaaville henkilöille.

Säännöt on käsitelty vanhempainneuvoston kanssa 13.11.2003.

Hyväksytty Liperin kunnan Sivistyslautakunnassa §125 19.11.2003.