LIPERIN KOULU
Etusivu

Yleistä

Järjestyssäännöt
Työ- ja loma-ajat
Loma-anomus
Ruokalista

Henkilökunta

Opettajat
Koulunkäynninohjaajat
Muu henkilökunta
Yhteystiedot

Opetus

Opetussuunnitelma
Oppiaineet
JOPO-luokka
Oppilaanohjaus
Oppituntien ajat

Wilma

KiVa Koulu

Tapahtumakalenteri

Kerhot

Oppilaskunta

Tukioppilaat

Vanhempainneuvosto

KiVa = Kiusaamisen Vastainen, Kiusaamista Vastustava

KiVa Koulu on Opetusministeriön rahoituksella Turun yliopistossa kehitetty toimenpideohjelma, joka ennaltaehkäisee ja vähentää kiusaamista. Se ei siis ole ohimenevä projekti, vaan siitä tulee vähitellen koulumme omaksuma toimintatapa. Ohjelman tavoitteet ovat:

  • Kiusaamisen vähentäminen
  • Kiusaamisen ennaltaehkäiseminen
  • Kiusaamisen seurauksien minimointi

Tämän lukuvuoden aikana KiVa-tunteja toteutetaan pääasiassa 1. , 4. ja 7. luokilla pitkin lukuvuotta eri aineiden oppitunneilla ja luokanvalvojan tunneilla. Myös koulun oppilaskunnan hallitus ja tukioppilaat perehdytetään ohjelmaan, ja heillä tulee olemaan aktiivinen rooli ohjelman toteutuksessa.

KiVa koulu –ohjelman periaatteisiin kuuluu myös ohjeistettu, järjestelmällinen kiusaamistapausten selvittely, jota varten koulussa on KiVa tiimi, johon kuuluvat kuraattori, apulaisjohtaja, opinto-ohjaaja ja lukuvuosittain vaihtuvia eri luokka-asteiden opettajia. Se kehittää edelleen jo olemassaolevaa mallia, jolla puutumme kiusaamiseen ja selvitämme tapaukset mahdollisimman tehokkaasti ja tarkasti.

Tutustu KiVa Koulu –materiaaliin täällä: www.kivakoulu.fi

Liperin koulun toimintaohje koulukiusaamistapausten varalle

Perusopetuslaki säätää opetukseen osallistuvalle oikeuden turvalliseen oppimisympäristöön. Lisäksi se velvoittaa opetuksen järjestäjää laatimaan suunnitelman oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Laki velvoittaa kouluja myös valvomaan suunnitelman noudattamista ja toteutumista.

Liperin koulussa on laadittu toimintamalli väkivallan ennaltaehkäisemiseksi ja väkivaltatilanteisiin puuttumiseksi sekä kiusaamistilanteiden varalle.


1. Koulukiusaamisen määrittely

Kiusaaminen on toistuvaa ja tahallista henkistä, fyysistä tai sanallista väkivaltaa, jonka yksi tai useampi lapsi tai aikuinen kohdistaa suhteellisen puolustuskyvyttömään kohteeseen. Kiusaaminen voi ilmetä monin eri tavoin mm. tönimisenä, potkimisena, nimittelynä tai ryhmän ulkopuolelle sulkemisena. Myös sukupuolinen häirintä ja virtuaalinen kiusaaminen internetissä ovat myös kiusaamista. Lisää kiusaamisen määrittelystä voi lukea KIVA-koulu oppaasta.


2. Kiusaamisen ennaltaehkäisy

Koulussamme pyritään ennaltaehkäisemään kiusaamista mm. seuraavilla toimenpiteillä:

  • Selkeä tiedottaminen toimintamallista (oppilaat, kodit, henkilökunta)
  • Kiva-koulu tunnit 1. , 4. ja 7. luokilla
  • Tukioppilaiden koulutus kiusaamisenvastaiseen työhön
  • Kuraattorin toiminta
  • Tehokas välituntivalvontajärjestelmä
  • Tiivis kodin ja koulun yhteistyö, esim. vanhempainvartit useilla luokka-asteilla
  • Oppilaiden viihtyvyyden lisääminen, mm. oppilaiden kuulemisjärjestelmän kehittäminen, välituntitoiminnan lisääminen, yhteiset teemapäivät ja tapahtumat
  • Uusien luokkien ryhmäyttäminen
  • Kerhotoiminta


3. Miten saamme tietoa kiusaamisesta?

Kiusaamistapauksia tulee esille opettajien ja muun henkilökunnan havainnoimina, oppilaiden ja huoltajien kertomina. Oppilaita ja vanhempia rohkaistaan kertomaan kiusaamisesta opettajille. Myös tukioppilaiden koulutuksessa kannustetaan kiusaamiseen puuttumiseen.

Kaikille oppilaille tehdään kiusaamiskysely kaksi kertaa vuodessa. Kysely tehdään kaikilla luokilla lähes samanaikaisesti. Luokanvalvoja analysoi tulokset ja kokoaa luokan vastauksista yhteenvedon, joka toimitetaan kuraattorille mahdollisimman pian kyselyn jälkeen. Jos kyselystä nousee esille kiusaamistapauksia, KiVa tiimi jatkaa asian selvittämistä yhdessä luokanvalvojan kanssa.

Lukuvuoden lopuksi oppilaat vastaavat KiVa koulun nettikyselyyn kiusaamisesta. Se antaa yleiskuvan koulun kiusaamistilanteesta, mutta ei kerro yksittäisiä tapauksia.


4. Koulukiusaamisen selvittäminen

Kaikilla koulun aikuisilla on velvollisuus puuttua koulukiusaamiseen. Kun kiusaamisepäily tulee tietoon, asiaan suhtaudutaan vakavasti. Tietoon tulleesta kiusaamisepäilystä tulee aina täyttää KiVa koulun seulontalomake, johon kootaan perustiedot tapahtuneesta. Jos kyseessä on yksittäinen oppilaiden välinen konflikti tai riita luokanvalvoja tai muu tilanteesta tietoinen aikuinen selvittää asiaa. Seulontalomake palautetaan myös siinä tapauksessa kuraattorille. Jos kyseessä on kiusaamisasia, ohjataan tapahtunut KiVa tiimin käsittelyyn.

Asia täytyy saada selvittelyyn mahdollisimman pian, joten seulontalomake annetaan heti ”vapaana olevalle” kivatiimiläiselle. Kivatiimiläinen informoi asiasta luokanvalvojaa, jos luokanvalvoja ei muutoin ole tietoinen tapahtuneesta.

KiVa tiimi selvittää kiusaamistapausta KiVa periaatteiden mukaisesti. Tarkat ohjeet ja periaatteet löytyvät KiVa oppaasta.


Lyhyesti selvittely etenee seuraavasti:

Erittäin vakavassa konfliktitilanteessa, pysäytetään tilanne välittömästi ja oppilas toimitetaan rehtorin/apulaisjohtajan luokse. Asia selvitetään, tiedotetaan kotiin, päätetään rangaistuksesta ja seurannasta.

Kun kiusaamistapaus tulee ilmi, aikuinen täyttää seulontalomakkeen ja toimittaa sen kivatiimiläiselle.

Tiimiläinen sopii itselleen työparin (luokanvalvoja tai toinen tiimiläinen) ja yhdessä he jututtavat sekä kiusattua että kiusaajaa/kiusaajia.

Molempien kokemukset kirjataan ylös ja arkistoidaan.

Kiusaajan kanssa sovitaan jatkotoimenpiteistä.

Käydään yhteinen keskustelu ja sovittelu kiusatun ja kiusaajan kanssa. Tässä keskustelussa sovitaan, että kiusaamista ei enää tapahdu.

Viikon/kahden viikon kuluttua selvittelystä käydään seurantakeskustelu. Keskusteluun osallistuvat sovittelijat sekä kiusaamisen osapuolet.

Jos seurantakeskustelussa tai muuten käy ilmi, että kiusaaminen on jatkunut, laaditaan uudet suunnitelmat jatkotoimista. Asiasta tiedotetaan oppilashuoltoryhmää sekä molempien osapuolten vanhempia.

On tärkeää, että kiusaamiseen puututaan mahdollisimman nopeasti asian tultua aikuisen tietoon. Tiimiläisten arvioitavana on, otetaanko vanhempiin yhteyttä heti vai annetaanko kiusaajalle KiVa koulu -periaatteen mukaisesti mahdollisuus muuttaa käytöstään.